Контакти
-
Уебсайт
-
Телефон
+359 877 850 001
-
Имейл
„Един интелектуалец представя своята версия за нашето минало, за големите събития на евроатлантическата история, за поуките от великото белетристично наследство – българско и европейско, създава богата на факти сцена, където отправя свои послания към съвременните българи. Панорамата наистина впечатлява“.
Доц. Д-р Веселин Методиев за „Апокриф за воаяжа на една овца от стадото на пастира“ на Явор Милушев
На 4 октомври (петък) големият актьор, писател, общественик, парламентарист, заместник-министър на културата Явор Милушев ще представи премиерно автобиографията си в Бургас. Книгата носи заглавието „Апокриф за воаяжа на една овца от стадото на пастира,“ носи логото на „Книгомания“ и определено е нещо напълно различно от традиционното разбиране за този жанр. Четивото събира не само животописни моменти, но представя изключително любопитна историческа панорама на миналото на България, пречупена през родовата история на автора, неговите мироглед и размисли. Срещата на Бургас с Явор Милушев ще се състои от 17:30 часа в конферентна зала „Ахело“ в Гранд Хотел и СПА Приморец. Тя е част от афиша на Фестивал на изкуствата Порт Прим Арт Фест, който бургаският 5-звезден Гранд организира за трета поредна година с любезната подкрепа и съдействие на община Бургас. Входът за премиерното събитие е свободен, всички са добре дошли. Повече, за своя „Апокриф“ разказва самият Явор Милушев.
Защото ми дадохте повод да я приема. Цветана, Георги Тошев и авангардния художник и прецизен живописец Стефан Божков са ми разказвали за фестивала. Когато реших да пиша Апокрифа, Стефан беше гуру на творческа среща в Поморие. Георги Тошев настояваше да прочета нещо на срещата ми с поморийската публика, и подбрах някои от смешните откъси. Салонът на новото читалище се заливаше от смях, а големият скулптор Сашо Дяков ми казва: „Няма измъкване, трябва да пишеш“. После си говорехме телефона, искаше да му чета откъси и философски ги коментираше. По час и половина разговаряхме, светла му памет. Тъй че сега ще представя резултата, а отзивите за книгата са впечатляващо добри и благодаря за поканата.
Винаги ми е говорила с най-добри думи за фестивала.
Разбира се. Те дават широк достъп на хората до различни жанрове на изкуството, и са добра възможност за изява на творците в пряката връзка с публиката.
Навремето изразих позицията си по тази тема в доклад на международна парламентарна среща. Има доста бизнесмени, които подпомагат културата, така стимулират творчеството, а разбирането, че който плаща поръчва музиката го задушава. Добрият спонсор е всеотдаен от доброто си отношение към културата и Порт Прим Арт Фест е пример в това отношение.
Както тя живее с моята вселена.
На три пъти съм бил пред такова решение, но винаги се връщах.
Не ми липсва и е рано да казвам защо преустанових работата си в театъра и киното. Направих го в момент, когато имах няколко предложения, също и от чужбина. Играх в „Дървото на живота“, защото сценарият по книгата на Владимир Зарев ми даде възможност в епизод от две минути, да покажа пълнокръвен образ на генерал от едно сложно време, а Евтим Милошев доста ме навиваше и не можех да му откажа, но това беше изключение.
Не обичам да казвам, че всички роли са ми като рожби. Благодарен съм, че хората помнят мои роли от представления или филми, които са гледали, значи съм си свършил добре работата и съм бил полезен.
Любен Гройс, уникален режисьор, Цветана ме запозна с него и тримата бяхме неразделни до неговата кончина. Понеже сме в Бургас, да Ви кажа, дали сте големи артисти. Играл съм и в постановка на Недялко Йорданов на негова пиеса, бяхме приятели с Христо Фотев, гостувал съм тук, тук съм се снимал във филми, играл съм и с колеги от вашия театър, познавах и Петьо Пандира. Инак в театъра, киното и телевизията съм участвал в постановки на режисьори от класа, и съм играл с големи звезди от генерацията преди моята и от моята. Прекрасни артисти. И сега има артисти, на които се възхищавам.
Естествено, с много спомени.
Готвих се за най-трудните роли от българската драматургия и от световната, но няма да кажа с кои съм се разминал.
Пръстите сами започнаха да тракат по клавишите, на един дъх написах книгата. Преработвах я и структурирах повествованието според литературното ми виждане, като монолог на анонимен разказвач. Но не се крия зад него, както отбелязва в предговора проф. Михаил Неделчев. Идеята ми не е била да пиша за себе си, а чрез историята на съответно време, да вникна как в неговата среда се развива човек, за да може читателят да търси аналогии с живота си, да спори или се съгласява с позицията на разказвача.
Първото нещо, което написах беше заглавието. Апокриф, защото е разсъждение за границите на възможностите извън приетия модел на живот в далечно или близко време, в което хората се вписват в неговите доктринални изисквания или действат съгласно своите разбирания. Но както има опасни диктатури, така няма безопасни демокрации, затова е Апокриф. Защото от съображения и зависимости правдивото се представя като неподходящо за политическите обстоятелства към момента, а като меродавни ни се предлагат варианти на правдоподобности, а те си останат далеч от реалностите, дори да имаме шенгенски или валутен печат, че сме пристигнали.
Пастирът е Христос. Но освен него, в моето съзнание има памет за велики хора, без да ги наричам в книгата пастири, които с държава, вяра, език, писменост и култура, създали нашата ценностна система, и в борбата за свобода и войните я отстоявали, дали са себе си, за да ни има нас и да бъдем нине и присно и во веки.
Сам избирах пътя, спъвал съм се, удрял съм си главата в стената, борил съм се със себе си, вървял съм срещу течението, падал съм, но никога не съм бил на колене и не съм се оплаквал. Живях живота както съм го разбирал. Дали животът е човешка илюзия или действителност, не знам, но е като бягане по пресечена местност. Хубаво е да живееш като преодоляваш трудностите. Всеки сам трябва да си отговори, какво значи да живееш. Може би това е смисъла на последното блаженство, да се радваме и веселим, защото живеем.
Дали родителите ми, дали хора от рода, други личности или писатели, в даден момент се появяваха в мислите ми, от тях поемах в друга посока, ненадейно изникваха други и пак навлизах във времето, така върви повествованието до финала.
Според мен, сравнението между официалните данни и житейските реалности създават различни представи за истината за миналото и настоящето, а истината е някъде в пространство между многото различни наблюдателници. Разказвачът изказва личен поглед върху събития и исторически факти. Можех да цитирам десетки исторически източници, но предпочетох литературни извори. В техният контекст са размислите на разказвача и подрежда в общ низ европейските и родните събития от съответното време и взаимовръзката им със съвремието. В исторически план гледам на всеки строй през неговите културни характеристики. А всеки строй е структуриран съгласно разбирането на съответната власт за политическо, религиозно, съсловно, кастово, социално и прочие инженерство. То винаги е съществувало, а негови апологети или опоненти намираме в борбите, в изкуството и писмените паметници.
От майка ми са чешките, от баща ми са българските ми корени, любовта ги е вплела и е избуял един кичест явор. Но като се погледна сутрин, мога без маска и грим да празнувам хелоуин. Споменавам деликатно за хора свързани с фамилията, не само Шкорпил и Мърквичка, но без да ги обсебвам, тъй че и двамата са на всички българи.
Пазех го, но поради някои обстоятелства изчезна и слава Богу, имам друго съвсем същото. Посвещението на Вазов си го бях записал в дневника, и както помня великите ни песни, така запомних и него: „На ученика Тодор, да тачи ден първий на свободата от вековното иго. И. Вазов“. Тъжно ми е като казват, че езикът му бил старомоден и не го разбирали, на шльокавица бил по-разбираем. Но не заради посвещението на Вазов го споменавам често в Апокрифа, а за да го усети читателят и се убеди колко е актуален и днес.
Баща ми е роден в края на 19-ти век, разликата между нас е половин век, преминал е през всички бури на 20-ти век, мъдър мъж, с широка култура. Като бяхме деца, един път се разхождахме по „Раковски“ и посочи към балкончето на Вазовата къща. Татко разказваше и не свалях очи от балкончето. И до днес изпълнявам неговата заръка, като минавам оттам, да се поклоня мислено пред този велик човек.
В книгата правя такива съпоставки. Сред градителите на възродената ни държава изпъкват и твърде велики хора, за мерим делото им с малкия аршин на нейните сегашни крепители.
Да, от неговите разкази за големи личности добивах по-ясна представа за тях и за тяхното време.
Не случайно заглавието на книгата е „Апокриф“ и не съм мислил за учебници и експозиции, предпочитам да се възприема като роман. Книгата ми е за времето, и го оцветявам без да изопачавам историческите факти от по-далечното или по-близкото минало, през което преминава и живота на рода ми. Като пътувах из страната, скромни хора ми показваха тетрадките си с краеведското им проучване за историята на родния край, и неговите знайни и незнайни участници в нея. Техните свидетелства са много интересни за микроисторията, за която говори проф. Веселин Методиев в послеслова на Апокрифа. Надали има семейство, което да не е свързано с някоя личност, или да не е преживяло войните и превратностите на живота. Такива разкази на родолюбци с памет, са като средновековните ни жития, сказания и историки на анонимни автори, въображението ни възпроизвежда техните образи.
Съвремието не може да се похвали със силни лидери. За конформизма и колаборационизма има стимуланти, но ваксина срещу оглупяването на лидерите не е открита. Демокрацията се превърна в обикновено прилагателно. Свидетели сме на стихиен либерализъм, а статиите за глобализма са като тези за светлото бъдеще в „Работническо дело“. Май ще се окаже, че „1984“ на Оруел е само предсказание, че всичко досега било въведение и светът на големия брат още не се е състоял.
Благословия е, че съм се родил тук, и родителите ми възпитаха в мен обич към книгите, от тях получих знания, а те ми помагат да разгадавам правилно събитията.
На този въпрос дава отговор проф. Неделчев в предговора. Но въобще не съм се замислял да пиша някакъв завет към хората. Заветите сме получили от нашите деди.
Да се съхрани. Назряло е време да разберем, че само със силна държава ще сме достойни членове на ЕС, инак ще се стопим като снят и други ще берат нашите плодове, и никой няма да пише, че имало едно време български народ и държава.
Повече, заповядайте да научите лично от Явор Милушев – на 4 октомври 2019 г. (петък) от 17:30 часа в конферентна зала „Ахело“ в Гранд Хотел и СПА Приморец. Входът за премиерната за Бургас среща е свободен, всички са добре дошли.
+359 877 850 001